Korparna på Kallskärslid. Akt 199. Va´sa du? Vasa?

Korparna på Kallskärslid. Akt 199. Va´sa du? Vasa?


Bilder: Från hamnen, med HG 85 Vasa, och kyrkparken i Torekov.
Foto:Lugar januari 2007.

Akt 199 2007-01-09

Va´ sa du? Vasa?

- Lugar, va´ sa du? Svamlare.
- Gunin, Vasa. Va´ va´ ja´ sa.
- Var det Vasa du sa?
- Ja, är det så konstigt?
- Den gamla fiskebåten i Torekovs hamn? Du verkar helt drogad.
- Jag kommer från Torekov. Jag har varit där och försökt att kolla
upp lite smyginformation genom kajklanen.
- Via folket som springer runt på kajer och pirar?
- Nej, med hjälp av våra släktingar, kajorna. Ville veta om några via
sina skorstens- och ventilationskanaler uppsnappat några intressanta
nyårslöften eller skatteplaneringstips. En del har säkra kanaler, direkt
ner bland utvalda delar av storfinansens groggbibliotek och sovrum.
- Du, nu blev jag, faktiskt, omutligt intresserad.
- Jag blev groggy. Du får själv tala med kajorna. Jag litar just nu inte
på dem. Totalt vimmelkantig blev jag, Kunde inte kontrollera synen.
- Synen? Kan kajorna se något? Jag trodde de enbart kunde lyssna.
- Min egen syn. Jag såg dimmigt och dubbelt. Det flimrade för ögo-
nen. Minns vad du hörde om vita prickar för ögonen, i förra akten.
- Misstänker du försåt från kajornas sida, försök till utpressning eller
ökade informationskostnader?
- Nej, snarare koloxidpåverkan eller möjligen alkoholångor från glö-
den, när folk i fina salongen kastar champagneglaset i öppna spisen.
Du vet, så där nonchalant trendigt över axeln.
- Men Vasa?
- Jo jag sa, att först när jag åter kunde urskilja Vasa klart och tydligt,
läsa HG 85, vågade jag flyga hit ut till Kallskärslid och Pinus den
Höge.
- Du, vi besöker vårt eget bibliotek, och försöker be om en åter-
ställare.
- En handling, som helt klart bör leda till en ovanlig klarsynthet.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback