Korparna på Kallskärslid.Akt 229. Golfboll ingenting för Grodan Boll.

Korparna på Kallskärslid.Akt 229. Golfboll ingenting för Grodan Boll.



Akt 229 2007-02-12

Golfboll ingenting för Grodan Boll?

- Lugar, jag glömde informera dig om, när du letade lunch i Kappel-
hamnskärret, efter besöket i Ulagapskärret, träffade jag på en groda.
Han hade rymt till Hallands Väderö från en ängsgrav i Påarp.
- Lugin, varför detta drastiska beteende?
- Han var ängslig för att han och familjen skulle bli nertrampade om
det blev en golfbana där. Stora planeringar var ju på gång.
- Men politikermajoriteten i Båstad så nej, nej och åter nej.
- Det kände grodan till, och det gjorde att han var på väg att fixa till
en återfärd till Påarp och den älskade vattensamlingen där. Men så
”ramlade himlen ner”, som han sa, när budskapet om tankar på nya
ansökningar offentliggjordes. Nu var han ytters velig om hur han
skulle göra. Bad mig faktisk om ett råd.
- Och du rekommenderade honom naturligtvis att etablera sig i Ula-
gapskärret, inplantera nya gener.
- Jag undrade vad han skulle göra, om det blir en golfbana här på
Väderön, som vi fabulerat om i tidigare akter, exv. XV, 12/1 2006.
- Hade han någon intelligent lösning att komma med.
- Han yrade någonting om att han då lika gärna kunde medverka till
att det åter kom svarta storkar till Väderön, genom att erbjuda sig som föda.
- Kunde du trösta honom?
- Jag gav honom en kopia på en artikel ur Dagens Nyheter från sön-
dagen den 11 januari 2007, Vetenskap på sidan 12.
- Den minns jag, hade rubriken ”Golfbanan grodans nya hemvist”.
- Vad gav den artikeln för reaktion?
- Han flyttar tillbaka. Hallands Väderö utan golfbana upplever han
som osäkrare än Påarp med golfbana.
- Han tog kanske fasta på att nattetid blir golfbanegreenerna ett
smörgåsbord av kalasgoda insekter för både grodor och paddor.
- Han skall kontakta Logut, på vårt bibliotek, för att kolla i tidskriften
Ambio Volym 35, Nr 5 från augusti 2006, hur det ligger till.
- Jag tror faktisk att han skulle trivts bra i Ulagapskärret.
- Vad är Ulagapskärret, med sin naturrikedom och mystik, mot
en välansad och tillrättalagd green.
- Jag tyckte han bröt på mälardialekt.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback