Korparna på Kallskärslid. Akt 401. Lutad fisk på lut?

image416

Akt 401                                                                         2007-12-21

  

Lutad fisk på lut?

  

- Kajak, vad säger du om jag säger sodavatten?

- Sugus, då säger jag baca...

- Fel, du skulle sagt lutfisk, inte Bacardi.

- Fick du fikon, min kära Sugus. Vad jag skulle säga var: "bacalao macocera-

do en lejía". Det är spansk lutfisk, tillagad av stockfisk. Det var vad Gunin

kryptiskt beställt som välkomsträtt vid julaftonens ankomst, i sitt senaste med-

delande, ställt till moster Ella. Du borde veta att sodavatten inte passar till rom,

men väl till att luta torkad långa med.

- Jag misstänker att Gunin på hemvägen från Spanien, vid Andorra, fått smak

'Bacalao á la Vizcaína', stockfisk som i Biscaya. Förmodligen på kabeljo,

fläsktärningar och lufttorkad skinka. Moster Ella kommer nog med en variant

med musslor, en frescotyp, eller möjligen en 'Bacalao Monacal'.

- Usch, när du sa frescotyp, kom jag att tänka på japans fugu.

- Det är ju en delikatess gjord på blåsfisk, exempelvis en piggsvinsfisk.

- En släkting, igelkottfisken, visade vi en bild på, tagen i Sjöfartsmuseet i

Torekov den 27/11 2006, Akt 176. Den arten kan förekomma i sydeuropeiska

vatten. Hoppas Gunin inte ätit av en sådan. Blåsfiskar innehåller ett gift,

tetrodotoxin, som i små doser t.o.m. kan döda folkindivider. Detta har

hänt i Japan, trots specialutbildade fugukockar.

- Lugn här hemma. Sedan 1500-talet har ensamstående kvinnoarter varit sedda

som utmärkta "fiskblötare", så moster Ella har perfektionismen i generna.

- Hur fick du in dina fikon ovan i "fick du fikon"?

- Uttrycket står för "nu fick du kort näbb", folket får lång näsa. Ursprunget

finns i folkets bibel, kopplat till Zacharias, sittandes i ett mullbärsfikonträd.

- Aktar vi oss inte, blir det kanske en kristen jul.


Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback