Korparna på Kallskärslid. Akt 390. Stormorsakat hemfridsskalv?

image404

Akt 390                                                2007-12-08

  

Stormorsakat hemfridsskalv ?

  

- Kajak, välkommen till biblioteket. Jag har hört om stormen i Ravnahult. Där
ser du vad spriten kan ställa till med. Du borde känna Sugus bättre än så.

- Känn dig blåst Logut. Det gällde inte julgranswhiskyn. Det var en fråga om

julstädningen. Då skall du veta att det sveper och yr. Ingen whiskyyrsel inte.

- Bra, låt mig testa dig, ett nykterhetsprov. Ursäkta, ett nyterhetsprov natur-

ligtvis. Vad säger dig Herbert Saffir?

- Låter mer som en likördirektör än en whiskybryggare.

- Du skall få en skakande ledtråd, men alls inte om delirium, Charles Richter.

- Jag prövar med Bob Simpson och Beno Gutenberg.

- Det låter sig höra. Men det är inte typ Fletcher-Munson. Inte heller Rossi-Forel.
Du tänker rätt, men det är fel. Det är hårt att säga, med så är det.

- Hårt? Är det någonting med Friedrich Mohs?

- Anknytning finns. Precis som till Giuseppe Mercolli.

- Tydligen inte om enkla hjärnor kontra dubbelhjärnor? Är det någonting som

har med mig kontra Sugus att göra, när vi är tillsamman? Att det kan blir som

hård storm, orkan, mellan oss, som får omgivningen att uppleva det som ett

bullrande jordskalv?

- Lugna dig. Låt mig säga FKG, HRQL och VAS.

- Nu låter det helt sjukt.

- En sista chans med Francis Beaufort.

- Ok, det är skalor, som är den gemensamma nämnaren. Orkanstyrka, jordbäv-

ningsmagnitud, hörbarhet, hårdhet, fonokardiogram, funktionsstatus, smärta

och vindstyrka.

- Helt rätt. Det var med tanke på dagens tidningsnotiser om att en av orkan-

skalans skapare, Herbert Saffir, avlidit i Florida, 90 år gammal, som testet

vågade sig fram.

- Du gjorde helt fel. Jag känner mig kränkt. Du borde frågat Anders Celsius,

Gabriel D. Fahrenheit och Wiliam Kelvin.

- Är du helt ute i kylan?

- Den hetta som finns mellan Sugus och mig har du aldrig upplevt. En vanlig

febertermometer skulle sprängas. Sätt i gång och skapa en kärlekstermometer

med en skala som räcker till för Sugus och mig. Om du kan, med din skalade

hjärnbark.

- Enkelt, jag byter kvicksilver mot whisky. Godnatt Kajak.

- Jag hör av mig när min energi är tillfylles för att kunna skaka om dig med en

magnitud som är större än ⅔(log E - 4,4) eller blåsa dig med orkanskalans 5:a.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback