Korparna på Kallskärslid. Akt 353. Bland amiraler och påfågelögon.

image366
Akt 353                                                2007-08-25 

Bland amiraler och påfågelögon.
 

- Gunin, nu är Amatörloppet över och förhoppningsvis glömt. Vad hemväntar
vi nu de övriga med?
- Lugin, slappna av, sitt lugnt och betrakta den bortflyende sommarens sista
aktiviteter bland blommor och blad. Låt mig testa dig här nedanför Kallskärs-
lid. Du ser de tre växterna som jag markerat, åkermolke, fackelblomster och
gulmåra.
- Ja. Sonchus arvensis, Lythrum salicaria och Galium verum. Fackelblomster
känner jag igen från Akt 115, den 23 luli 2006. Jag vill minnas att de två andra
inte var med i blomster-Akten 114, den 22 juli 2006.
- Men vilka är de tre besökande fjärilarna?
- Oj då. Kan den översta möjligen vara en Inachis io?
- Påfågelöga.
- Vi hade en Amiral i Akt 184, den 11/12 2006. Kan det vara en Amiral som
besöker fackelblomstret?
- I så fall inte en Lord Nelson utan en Vanessa atalanta.
- I den tredje växten ser jag ingen gäst. Kan det vara en Gonepteryx rhammi
eller en Opisthograptis luteolata som kamouflerar sig där?
- Nej. Ingen citronfjäril är där och inte någon citronmätare.
- Finns det någon?
- Du kan fundera och slå ihjäl lite tid.  

Vi har placerat vår blogg i
<ahref=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback