Korparna på Kallskärslid. Akt 142. Till flydda tider återgår min hjärna mer som tanke.

Korparna på Kallskärslid. Akt 142. Till flydda tider återgår min hjärna mer som tanke.


Bilder: Överst nytaget foto (Gunin september 2006) med Pål Romares gata
(mot Parken i Torekov) och Romare- Kastanjen till vänster i bilden.
Övriga bilder är vykort ur familjealbumet. Äldre upptill och nyare nedåt
i presentationsraden. Bild 4 är Pål Romares gata från Parken, med gamla
skolan och kommunalhuset till vänster. Bild 5 är Väktaregränd. Bild 6 är
slutet av Kattegattsvägen, med f.d. Peterr Bruces hus till vänster. Bruce själv
är med på bild 7, sugandes sin sjömamssnugga I samtliga bilder finns delar
av Kastanjen.

Akt 142 2006-09-26

Till flydda tider återgår min hjärna mer som tanke.

- Kajak, minns du när vi kunde sitta osedda och inkognito i Romare-
kastanjen, mitt emot gamla småskolan i Torekov och kolla folket?
- Visst Sugus. På den tiden var den så hög att vi kunde se in över
hela Parken och även delar av Hotel Kattegatts uteservering.
- Ja, det var tiden det. Gunin påstod att förra året var Kastanjen på
väg att helt försvinna. Men det var väl ett av hans makabra skämt.
Och barnen i småskolan. På den tiden var barn gulliga och välupp-
fostrde.
- Ja, då fanns varken mopeder eller mobiltelefoner.
- Men en rullebör med järnring på hjulet kunde åstadkomma mycket
väsen mot kullerstenarna.
- Tyst med dig. Jag minns bara vår tids stora bristvara, tystnaden.
- Vad sa du?
- Tyst med dig.

Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback