Korparna på Kallskärslid. Akt 140. Inte överens på en enda punkt, ens vid en enslinjepunkt.

Korparna på Kallskärslid. Akt 140. Inte överens på en enda punkt, ens vid en enslinjepunkt.


Bild: Enslinjestolpe för telekabel till Hallands Väderö, från Torekov.
(Foto: Gunin september 2006)

Akt 140 2006-09-25

Inte överens på en enda punkt, ens vid en enslinjepunkt.

- Gunin, de är inga stjärnor, stararna.
- Lugin, jag tror det ligger i deras gener. Som vi konstaterade i förra
akten är stararna linjebundna vid sittande samvaro.
- Du lyckades inte övertyga dem om fördelarna med sfäriska konstel-
lationer vid stor samtalsnärvaro?
- På intet sätt. Jag försökte med cirkulär formation med hjälp av en
av ensmarkeringarna, som anger läget av telekabeln mellan Torekov
och Hallands Väderö, via Vinga skär.
- Den som finns nära morgonbadsbryggan, förmodar jag.
- Just den. Jag bad stararna sätta sig på den cirkulära tavlan i stället
för på stolpstagen och kontrollera om de inte hörde varandra bättre
då.
- Borde inte vara några problem.
- Du anar inte. Övre svepet gick snabbt. Och lite till. Sedan var det
stopp. Det blev rena tångävjamentaliteten. ”Varför skall han eller
hon sitta högre upp än vad jag kommer åt att göra”, pep alla i näbben
på varandra.
- Ja. ja. Jag vet hur starar kan låta.
- Men försöket gav mig nog ett svar på varför stararna i flockflykt
beter sig så konstigt.
- Du menar att flocken hela tiden gör ändringsriktningar i tvära kast
som verkar sakna logisk motivering?
- Ja. Jag tror att alla stararna på en och samma gång försöker komma
i flockens ledarposition. Alla vill bli ledare.
- Och du menar, att ingen lyckas, därför att flocken som sådan inte
vill ha någon ledare.
- Ja, jag tror det är så. Fast å andra sidan har jag nyligen lyssnat på
folkets radio, på Margot Wallström och, vad hon nu heter, LO-kvinnan Wanja, någonting
- Vi lever i en roterande värld, skulle Hugin, på sin tid, sagt.

Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback