Korparna på Kallskärslid. Akt 154. Familjen vill ha ordning i klassen för artens individer.

Korparna på Kallskärslid. Akt 154. Familjen vill ha ordning i klassen för artens individer.


Bilder: Pjoders och Pjollas föräldrar i foderhäcken Rosa Rugosa.
(Foto: Gunin oktober 2006).

Akt 154 2006-10-19

Familjen vill ha ordning i klassen för artens individer.

- Adultus, onkel Kajak, vad är det för ordning i din familj?
- Du, pullus Pjoder, är det klagomål i väntan?
- Nej, inte ens näbbfäktning. Jag förstår bara inte Gunin och hans
förklaringar om vem och vilka som skall göra vad, varför och till
vilken nytta på Ravnahult-tinget framöver. För mig verkar det bara
vara en flaxande röra i klassen. Mitt ungdomliga oförstånd tänker du
kanske säga. Men du skall veta, att jag vet, att mina föräldrar anli-
tade svart tillsyn när de bad dig vakta mig och mina syskon när
de själva var i foderhäcken. Om detta kommer ut, sitter du löst på
tinget.
- Du är ett offer för ditt ungdomliga oförstånd. Det är helt klart att
jag var svart arbetskraft. Jag är en av de få fågelarter som är helt
svart men också helt vitt redovisar mina pekuniära insvävningar.
Var det ett försök till utpressning, din lilla kanalje?
- Ja, det är allt det där med ordning i klassen för vår familj. Jag vill
få dig att erkänna att vi är släkt, trots du är så stor och klok, jag så
liten, dum och tankeretarderad.
- Alls inte. I klassen är vi alla fåglar. Ordningen kan det vara si och
så med, för inom klassen finns det många ordningar, var och en med
sina familjefasoner. Många familjer har som du vet svårt att hålla
sams. Och inte blir det många gånger lättare att enas inom familjens
många gånger många arter med många individer. Hur ofta bråkar
inte du med din syster Pjolla?
- Du, det var många många ord och många många. Vill du att jag
skall förstå måste du förenkla.
- Jag exemplifierar.
- Du åskådliggör således.
- Ja, vi är på sätt och vis släkt. Vi är fåglar, d.v.s. är i samma klass.
Du och jag är av samma goda ordning. Vi är båda tättingar.
- Det är som tättingar vi är släkt?
- Rätt uppfattat. Men sedan blir det lite oordning. Jag tillhör familjen
kråkfåglar, du familjen finkar. Inom din familj är du en art, en grön-
fink. Jag är korp i min familj. Båda är vi artindivider.
- Då vill jag påstå, trots min ringa kroppsstorlek, att jag är lika klok
som du.
- Vi kan väl säga som så, att du är klokast bland finkarna; på samma
sätt som jag är klokast bland kråkfåglarna.
- Ok, finkarna har fler arter än kråkfåglarna.
- Men glöm aldrig, att korparna alltid är bäst i klassen.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback