Korparna på Kallskärslid. Akt 165. Ett stenat rykte.

Korparna på Kallskärslid. Akt 165. Ett stenat rykte.


Bild: Grafik Paloma Pérez Lucero SvD 061110.

Akt 165 2006-11-12

Ett stenat rykte

- Gunin, du syns ligga taskigt till.
- Lugin, säg inte att Kajak är på gång igen.
- Nej, denna gången är det dina egna gener som spökar.
- Mina gener skäms jag inte för; de härstammar direkt från Hugin och
Munin.
- Ett DNA-test från Borgholms slott visar på att din närvaro där är
bevisad. Det är meningslöst att du förnekar detta säkrade faktum.
- Jag förnekar det inte alls. Tvärtom, jag skrev om min närvaro där
i ett antal akter, 110-113, under juli månad. Varför denna överbevis-
ning?
- Stöld. Stöld av någon med stor kapacitet. Med stor kraft.
- Stor kraft och kapacitet? Det stämmer förvisso med min hjärna.
Men vad fanns att stjäla med hjärnkraft i denna slottsruin?
- Det var inte på slottet. Det var någonting kulturhistoriskt som låg
gömt i en 150 år gammal murdel, nära nya entrébyggnaden.
- Det jag fick med mig från Borgholm var en gammal medaljong,
som härstammar från våra släktingar på Blå Jungfrun. Den hittades
av en stenskvätta, Nanthe heter han, som hade bo, tillsammans med
sin hona Oe, i en stor stenhög nära restaurangen.
- Var det den restaurangen som hade så fin bakgårdsmiljö för er?
- Nej, vi åt vid stenröset och råkade då på Nanthe och hans fynd.
Jag berättade medaljongens historia och Nanthe gav mig den.
- Då ser jag sambandet. Stenröset var en del av muren, som rivits
för åtkomst av ny entrébyggnad. Muren skulle återuppbyggas med
stenrösets material. Som plötsligt och obegripligt var borta efter ditt
besök. Förstå att du är misstänkt. Den som börjar med en silvernål
slutar med en silverskål. En liten medaljong blir snart 40 ton betong.
- Jag ser sambandet, inte du. Ryktet har gått om medaljongfyndet.
Någon eller några har stulit stenmaterialet för att sikta och leta
genom det efter ytterligare medaljonger.
- Öland, liksom Gotland, är plågat av alla dessa skattjägare. Och jag
tycker faktiskt du är en av dem, din medaljong som gåva till trots.
Jag ser dig minst som hälare.
- Du, jag återbördade den dit där den hör hemma, till Blå Jungfrun.
Så jag undanber mig alla häxprocesser.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback