Korparna på Kallskärslid. Akt 103. Sträng diet.

Korparna på Kallskärslid. Akt 103. Sträng diet.


Bild: Gunnar Georg Emanuel Sträng. Finansminister 1955-76
(Skara Arbetarkommuns bildarkiv)

Akt 103 2006-06-14

Sträng diet

- Hej farfar Marun. Mår du bättre idag? Har gårdagens förstoppning
släppt?
- Nämen är det du Gunin. Det var längesedan. Vad stor du blivit, och
flyga kan du redan. Hur mår dina systrar?
- Du har träffat Sugin och Sugut senare än jag. De var ju med frukost
här i morse.
- Ja det är konstigt, jag ser dem nästan aldrig.
- Jag tittade förbi för att se hur du har det i undantagstallen. Vi hade
över 30 grader i Pinus den Höge under eftermiddagens värmebölja.
Med tanke på värmen och din mage, dricker du ordentligt? Du borde
nog hålla diet. Noggrann och sträng.
- Sa du Sträng? Ja, han är noggrann, Gunnar Emanuel. Han är lika
mån om folkets ekonomi som sin egen. Han är bonas väktare och
riddare. Vi med höga reden är hans gynnare. En tall, ett bo.
- Farfar, jag säger bara moms. Max 3%. Jag tror dessvärre du numera
lever lite i det förgångna. Men det har du rätt till. Vi kan inte begära
att du skall ha insikter om dagens finansminister för folket.
- Men min son då, du pratar som du har förstånd till. Har värmen gått
åt dig? Jag vet att hans insikt om Nuders avsikt ger utsikt till insikt
hos Hans, hans son, om hans, Nuders, frånvaro i avsikt att en närvaro
skulle kunna vara insiktsunderlag till en utsikt om att kunna få även
hans son, Hans, att närvara i nästa regering. Hans, hans son, Nuders
således, vill ogärna inse att hans utsikt till mer insikt i regeringens
avsikt att utse honom, Hans, i ställer för hans far, Nuder, skulle bero
på hans, alltså Nuders, oavsiktliga avsaknad av insikter i skattefrå-
gor. Närvaro är tvivelsutan det första avsiktliga underlaget till en
insiktsfull hantering av frånvaron i ett ansvarsfullt arbete av den typ
Hans och hans far förväntas leva upp till, framför allt under en in-
siktsfull närvaro, där frånvaron av utsikter till skattelättnader, i exv.
fastghets- och förmögenhetsinnehav, måste uppfattas som, oasvsett
bakomliggande insikter om betydelselösheten, avsiktligt avvisade.
Så min son, se till att din far sköter sig. Han är alldeles för snäll.
Mer som Sträng borde han vara.
- Tack farfar för en glasklar analys. Hade du varit utrikesminister
hade säkert din son blivit justitieminister. Nu kommer Marin och
tar vård om dig. Vi ses efter kvällens fotbollsmatch.
- Stackars Gunin, han lever för mycket i framtiden. Torekov har
redan besegrat Fjälkinge IF.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback