Korparna på Kallskärslid. Akt 112. Semesterminne.

Korparna på Kallskärslid. Akt 112. Semesterminne.


Bilder: Klockstapeln vid Hagby rundkyrka, söder om Kalmar.
Stenslunga vid Eketorps fornborg på Öland.
Ölands norra udde med fyrtornet Långe Erik
(Foto: Gunin juli 2006)

Akt 113 2006-07-21

Semesterminne

- Hujeda mig Gunin, vilken soppa.
- Lugin, syftar du på min Ölandsberättelse eller Sugus gästabud med
musslor i andmatspuré?
- Gissa två gånger.
- Då kan jag berätta för dig att jag inte kan berätta för dig om våra
orgier, enligt Login, vid Hagby och på Blå Jungfrun.
- Du menar att en dag som börjat i dur skall sluta i moll?
- Eftersom Vångakorparna var med, men inte Sugin och Sugut, kan
det bli relationsbekymmer framöver. Du får så småningom bitar så
du kan lägga ditt skabrösa puzzel. Vi besökte Hagby rundkyrka, som
var en del i befästningen kring Kalmar. I samband med pågående re-
noveringsarbeten har det framkommit dokument om aktiva korpar
som bott under takåsarna i kyrkan under 1600-talet. Vi övernattade i
den fristående klockstapeln. Trångt och så. Så du kan förstå.
- Gå vidare, jag vill inte tänka tanken ut.
- Efter Ottenby passerade vi över fornborgen vid Eketorp. Tro mig
eller ej, men vi blev beskjutna med en stenslunga, driven av muskel- kraft från folket.
- Du ser ut att ha en bula i huvudet.
- Icke. Träffsäkerheten på rörliga föremål var medioker. Men jag kan
tänka mig hur våra förfäder hade det vid belägringen av Allöborgen,
i dag museum i Kristianstads Vattenrike.
- Nedbrytande. Sten tog sten för sten.
- Vi lämnade Öland över Långe Erik, vid norra udden, innan vi vek
av mot Trojeborgen på Blå Jungfrun. Vi hade tänkt oss vidare till Gotland, men talen vid Almedalen fick oss på roligare tankar.
- Då är tydligen det roliga tills vidare fördolt även för mig.
- Eftersom jag inte är politiker kan jag ingenting lova.

Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback