Korparna på Kallskärslid. Akt XX. Trängselavgift?

Korparna på Kallskärslid. Akt XX. Trängselavgift?


Som framgår av gamla vykort ur familjealbumet har trängsel varit
signifikant för hamnområdet i Torekov under lång tid.
Först genom segelfartygen,
sedan genom ökad kusttrafik med skutor
och slutligen på grund av den allt mer ökande bilismen.
Situationen är närmast kritisk och kaotisk under nutida semestertider.

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-19

Akt XX.

Trängselavgifter?

- Lugin, jag säger bara Stockholm. Där vet man hur pengar skall
håvas in. Dagens idé och mode är trängselavgifter. Man har börjat
med bilisterna.
- Vad då börjat med, Gunin? Kommer försöksverksamheten att vid-
gas? Du ser illmarig ut. Ut med snacket.
- Jag säger bara Torekov. Vilken trängsel runt hamnen sommartid.
Rena skattekistan. Att kombinera parkeringsavgifterna för bilar och
hamnavgifterna för båtar med trängselavgifter kan ge multum.
- Skulle inte bilisterna söka parkering i andra delar av byn än hamn-
området och båtarna söka sig hit till Hallands Väderö?

- Med dagens teknik går det att registrera alla bilar och båtar varhelst
de blockerar framkomst och kan ge inkomst. Fördelen är att även de
boende i samhället, som inte ställer sina bilar på tomtmark utan på
gator och gränder - och de är väldigt många – skulle tvingas betala
avgift. Multum, mul-tum. Trafiksäkerheten vis á vi lekande barn
skulle påtagligt öka.
- Och alla de som ankrar här vid Väderön, huller om buller, blir be-
alningsskyldiga för slitage och förekommande nedskräpning. Skräp
som sällan innehåller något ätbart. Mest plast och papper.
- Nu du Lugin, nu skall vi vara innovativa. Be alla i vår omgivning
lämna in förslag till Login om alternativa trängslar, som kan avgifts-
beläggas.
- Spännande. Jag skall be Logut om hjälp. Jag hör av mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback