Korparna på Kallskärslid. Akt XVII. Källkritik?

Korparna på Kallskärslid. Akt XVII. Källkritik?


Bild 1. Källkritik vid källan. Men kossorna pumpar själv vatten
från ”fjäderkällan”.
Bild 2. Fjäder gav fä men inga fjäderfä.
Bild 3. Fort Nudernäste. Klanen Nuders gömma för konfiskerad
och stulen egendom.
(Foto: Lugin 2005)

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-15

Akt XVII.

Källkritik?

- Gunin, såg du i våra tidningar att Mexiko hoppas få tillbaka en
fjäderskrud som tillhört Montezuma?

-Lugin, hade jag gått i svensk grundskola hade jag svarat: ”Jag känner
inte typ Mexico eller Monsutema”. Men nu vet jag bättre. Fjäder-
skruden är femhundra år gammal och har prytt aztekernas härskare
Montezumas huvud. Fjädern finns i dag i ett museum i Wien. Öster-
rikarna stal den från spanska erövrare, som i sin tur stulit den 1521 i
Mexico. Mexicos krav på återlämnandet har väkt förhoppningar om
att andra mellanstatliga stölder regleras. Exv. att Sverige lämnar till-
baka Djävulsbibeln till tjeckerna och att grekerna får tillbaka sin Par-
tenonfris från England. Men varför tar du upp detta känsliga ämne?
- Jo, vår familj hade en stor örnfjäder som länge prydde vår bo-
ning. Mormor Surin hade fått den av en amerikansk örn, som vilat
upp sig på Väderön, efter en vingskada - blixtträff på hög höjd.
En dag, med nordostlig vind, städade Surin boet. Fjädern lossnade
och gav sig iväg mot Hied. Den höll på att dala i skogen, men fick
lite termik över Engelska kyrkogården och orkade på så sätt utanför
skogen och gärdesgården. Den landade på ängen, mellan Lots-
stugan och gamla ekologiska stationen, nära Hellnerska villan.
- Den historien har jag hört. Det vara samma dag som några slag-
rutemän letat vatten på hela Väderön utan att lyckas. De satt och
deppade vid Lotsstugan och såg fjädern dala ner. Och som en blixt
från klar himmel, kanske en ättling till den som slagit örnen, upp-
stod en källa. De så kallade vattenletarexperterna jublade. Fjädern
försvan, förmodligen stulen.
- Källan omvandlades efter stölden till en vanlig vattenbrunn
- Men vart vill du komma Lugin?
- Punin på Stenshuvud påstår att han sett fjädern i Yngsjö. Någon
vid ett framgångsrikt vattenföretag i orten lär ha hittat vatten med
hjälp av en örnfjäder.
- Nu förstår jag vad du syftar till.
- Precis, jag skall anmäla stölden av vår fjäder till president Vicente
Fox. Samma diplomatiska dokument som han använder mot rege
ringen i Wien skall vi sen nyttja mot Malmbergs i Yngsjö.
- Malmbergs i Yngsjö är duktiga och behöver ingen örnfjäder. De
var dessutom inte med på Väderön. De är helt oskyldiga.
- Jag vet, men de vet kanska någonting. Hört rykten.

- Jag tror det är någon anfader till skatan Nuder. Kanske någon
av nuderpojkarna försökt sälja den till brunnsborrare. Har vi kol-
lat deras tjuvgömma? Har vi kollat hälarna?
- Ja vi har varit i Fort Nudernäste. Den fanns inte där. Men en del
annat, som vi skall ta itu med.
- Bra, då får vi veta om detta i en kommande akt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback