Korparna på Kallskärslid. Akt X. Nyårsrevy.

Korparna på Kallskärslid. Akt X. Nyårsrevy.


Cygnus och Olor ur ”Enleveringen i Rådhuset”
(Foto: Lugin 2006-01-01)

Korparna på Kallskärslid

Akt X.

Ur Nyårsrevyn ”Svansjön” – inslaget om ”Ankedammen”

-Lugin, hur var den? Årets nyårsrevy. Du hade ju fribiljett till
premiären och såg ju även lite av generalrepetitionen.
- Ja Gunin, jag har tidigare visat ett par bilder därifrån. Bilden idag
är från en av sketcherna ”Från ankedammen”, som framfördes som
en hyllning till gästerna från Kristianstads Vattenrike.
Några snattrade och ogillade namnet ”ankedamm”. Men snattret
talade sitt eget språk och flertalet fann framförande och innehåll
underhållande och berättigat. Jag har ännu inte fått ljudupptagningen
i utskrift från Logut, men här lite ur det jag hörde bland allt kraxande
och snattrande:

   Mörke kd-fursten kom då ner
   hotande och vred ...
   ...förtroendet i botten
   ville råda över potten
   Han förförde lju(s) skön Heléne
   som inte sam på egna ben . . .

- Något om Båstadpolitikerna?
- Mycket. En parodi på ”den som gräver en grop åt andra” var
”den som anlägger en väg åt nästan ...”.
Det här med politiker, som lämnar partierna med ändå sitter kvar
som ”politiska vildar”, finns både i Båstad och Kristianstad, kom
av synonymskäl att bli ”politiska vildar och galningar”. När de blev
kallade för dårfinkar lämnade en hel flock pilfinkar sina fina platser
i rosa rugasabusken intill scenstranden. Bofinken Knut satt kvar.
Jag får återkomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback