Korparna på Kallskärslid. Akt VIII. Vårkänslor ...

Korparna på Kallskärslid. 2006-01-03

Akt VIII.

Vårkänslor i midvinternatten.

- Sugus, två ollon för dina tankar.
- Tack Kajak. Jag tänker på vårkänslor.
- Mitt i smällkalla vinternatten?
- Ja, jag tycker naturen ibland är orättvis. Jag var hos Logut och tittade i några tidningar. Sidovis med barnbilder, från BB och dop.
Människorna tävlar om att föda första barnet på det nya året.
Det är ju ingenting vi kan medverka i med våra fasta rutiner. Vi
kläckte fem ungar ur tre ägg. Vad hände? Paparazzineriet sov.
Men vid människornas BB:n flockas fotografer vid nyårstid.
NST basunerade den 2/1 på sidan 10 ut: ”Välkommen lille Tiger”.
Äntligen, tänkte jag, får vi i övriga djurriket vara med.
Men icke. Det var en liten människogosse, med föräldrapar på Råå,
som på BB-Helsingborg tittade ut helt och hållet kl. 00.43 på nyårs- dagen. Att pojken fick namnet Tiger beror, enligt NST, på att hans farfar anser att det är mer klös i pojkar än flickor.

- Töntgubbe skulle jag villa säga till den farfadern.
- Dessutom skall gossebarnet i förnamn heta Fredrikdotter efter mamma Persdotter. Tigers båda äldre systrar heter Fredriksdotter i förnamn, efter mamman Monica Persdotter och pappan Fredrik Larsson. Och nu Tiger Fredriksson Fredriksdotter-Larsson. Vad säger du Kajak?

- Jag tiger. Jag förstår ingenting. Vad ska människorna med en ny
namnlag till? En anti-anarki-namnlag vore på sin plats. Hur var det
vid andra sidan?
- Jo, Kristianstadsbladet låter meddela, samma dag på sidan A6, att
först ut var en näsbytös på 3,7 kg.
- Tjusigt med en brud. Ska hon hetta Lejoninnan?
- Vet ingenting om namnet, men föräldrarna heter Lufti Vuca och Elhane Murseli.Hon blev slagen av Tiger med över 9 timmar. Men både Tiger och Lejoninnan skulle fötts 2005 enligt föräldraparens kalkyler.
- Kanske skulle namnet Elvuca Luftseli kunna passa?
- Lägg av. Du har fått namnlagen på hjärnan.
- Men kan vi konstatera HIF – KBK 1-0. Skotte-sekunden är utan
betydelse i den här tävlingen.

- Skäms Kajak. En pojke och en flicka. Segern till jämlikheten.
Ett hjärtligt grattis till både barnen och föräldrarna.
- Och till Österänggymnasiet i Kristianstad och Tycho Braheskolan
i Helsingborg för presumtiva elever.
- Allvar Kajak. Hur bär de sig åt, människorna. Hur kan de få vår-
känslor redan i mars. De är ju inte katter. Klimax för barnafödandet
ligger ju i mars-april. Midsommarbarn. Om du skärper dig Kajak, kan vi kanske hinna med dubbel äggkläckning. Klimatet är ju rätt
milt här på Hallands Väderö.
- Sugus, nu har du den där drömska blicken igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback