Korparna på Kallskärslid. Akt IX. Fastighetsskatt igen.

Korparna på Kallskärslid. Akt IX. Fastighetsskatt igen.Husbåt i Torekovs hamn.
Foto: Gunin 2006-01-02 på vykort ur
familjealbumet)

Akt IX.

Fastighetsskatten igen

-Gunin, hur är det med din time out?
-Lugin, jag har varit vid Hovs Hallar och talat med våra kusiner.
Jag flög över Torekov, campingplatsen och Norrebro.
- Jag såg att Nordvästra Skånes Tidningar, den 31/12 05, hade ett fint
reportage med ”Norrebro under fyra årstider”. Vackra foton av Mats
Roslund. En fin plats. Lite fiskrester från fiskarna och lite annan från
camparna. Vänligt folk.
- Jag läste artikeln hos Logut. Forskade lite i det förflutna. Det var ju
ett dj-a stenkastande i insändarspalterna under förra året. Bråk mel-
lan campare, en del bybor samt fiskarna kontra sommarstugeägare.
Vem och med vems rätt stenbumlingar begränsat parkeringen och
försökt utestänga camparna . När man ser hur fint husvagnsägarna
ligger, fritt intill havet och med utsikt mot oss på Väderön, kan jag
förstå att en del av de fastighets- och förmögenhetsskattetyngda stug-
ägarna mår dåligt, av ekonomiska skäl. Att några av dem dessutom
mår dåligt av empatiska skäl är ju däremot olustigt. Jag har läst om
den sorglustiga expropriationen av campingplatsen i Torekov, under
senare delen av 1970-talet. Tala om vissa människors brist på empati
och ”byggmaffians” makt över svaga kommunalpolitiker.

- Där Gunin, har du ju ett sätt att komma från fastighetsskatten.
Husvagnar. Stugor på hjul. Sedan utan hjul. Visserligen gick de ”på
pumpen” med den sista varianten på Norrvikens Camping en gång i
tiden. Och i Torekov blev det åtal för att det stod ”manskapsbod” på
fakturan i stället för ”husvagn”. Och du, nu funderar länsstyrelsen på
att ge tillstånd till ytterligare övervakningskameror, för övervakning
av de husvagnar som står obebodda på campingplatsen i Torekov.
Märkligt. Förekomsten av fasta platser var ju ett bärande skäl till att
expropriationen kunde ske. ”Den enes död, den andres bröd”
- Ja, du ser att det är fel av många anledningar, Lugin. Beskattning
eller åtal kommer om de blir tillräckligt många om den lösningen.
Camparna med sina husvagnar är ständigt jagade. Det medför oftast
ett allmänt campingförbud, som här på Väderön. Å andra sidan växer
antalet stugor på campingplatserna. Jag såg utökningen i Torekov,
när jag passerade över Strandskogen och idrottsplatsen.
Flytermossen har blivit fin.

- Men det är väl bra. Att det finns stugor i fina lägen att hyra för alla
de som inte vill ha, eller har råd till, en egen stuga.

- Självklart. Men de olika regelverken för kostnader, skatter och
sociala betingelser skapar missförstånd och osämja. Brist på empati
skapar segregation i olika steg. Den fiktiva fastighetsskatten är i sin
nuvarande utformning inte en beskattning som kan upplevas som
fördelningsrättvis av enskildas resurser. Enbart blinda (s)-politiker
ser den som en ”Robin Hood-skatt: Tag av de rika och ge åt de fatti-
ga”. Det är nya resurser som måste skapas för att lyfta samhället i sin
helhet. Hästgårdar näringsbeskattas, ingen fastighetsskatt, och nu får
de en satsning av (s)-pengar. Vilken är drömmen om ”Robin Hood” här?

- Och som du ju tidigare hävdat, den bakomliggande fastighetstaxe-
ringen är så dubiös att den skadar tilliten till myndighetsutövningen.

- Jämför med den ”husbåt” som jag såg när jag passerade hamnen i
Torekov. En tjusig båt i bästa läge. Ingen fastighetsskatt. Retar en
del. Ett försök har gjorts att alla båtar skulle registreras, precis som
bilar. Floppade ur till en frivillig grej. En beskattning av båtar, hus-
vagnar, golfklubbstugor och hästgårdar, som ingen regering vågat sig
på, löser ju på intet vis en stugägares ekonomiska problem. Nej du
Lugin, vi får tänka ut någonting annat än att bolla skatter mellan
olika objekt. Jag får kanske lyssna till min Talisman.
- Får jag veta något i Akt X.?
- Ytterst osäkert. Men så småningom. Måhända.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback