Korparna på Kallskärslid. Akt XXXVI. Om längdens betydelse för att bekämpa heta känslor.

Korparna på Kallskärslid. Akt XXXVI. Om längdens betydelse för att bekämpa heta känslor.


Brandjeep för långa personer.
(Bildmontage: Lugin 2006)

Korparna på Kallskärslid. 2006-02-05

Akt XXXVI

Om längdens betydelse för att bekämpa heta känslor.

- Gunin, jag har suttit hos Logut och läst lite i veckans tidningar.
- Läst om någonting, Lugin, som vi inte redan visste?
- Nja. Det stod en blänkare om en undersökning man gjort bland
folkets värnpliktiga. Alla dessa mätvärden, som fås fram genom
mätinstrument och intervjuer, körs sedan i ett datorprogram. Para-
metrar ställs mot parametrar. Vips, datorn spottar fram nya para-
metrar. Oftast kända. Som när forskare och pedagoger vid ett
sjukhus fick fram, att av de undersökta barnen, från nyfödda till
åttaåringar, de med stora fötter läste mycket bättre än de med små
fötter.
- Ja, men till saken nu.
- Jo, värnpliktsundersökningen visar ett klart samband mellan de
undersöktas kroppslängder och utbildningstid. Ju längre kropp
desto längre utbildningstid, tolkat som högre begåvning och
intelligens.
- Nåja, än sen då?
- Genant för dig, Gunin. Du påstod i akt XXIV, den om genetiska
koden och Astimiden, att några sådana samband inte existerade.
-Fel Lugin, jag talade om hjärnans intelligens i förhållande till
storleken på dess förpackning hos djur, med undantag av männis-
kor. Napoleon borde känt sig generad om han varit i livet.
- Jag vet också en och annan som blott och bart har huvudet för att
skilja öronen åt.
- Men en praktisk tillämpning på denna töntiga undersökning, som
förmodligen bekostats med allmänna medel, kan jag klart se.
- Jag ser det pyr en glöd i dina ögon.
- Under förra året var det ett våldsamt bråk i Torekov. Ett stort an-
tal brandkillar hotade med att lämna sina jobb.
- Det minns jag. Det var i protest mot en sammanslagning mellan
brandkårerna i Båstad och Ängelholm.
- En befälsfråga. Med stöd av statistik kunde de tryggt ha avvecklat
hela verksamheten i Båstad.
- Du tänker på en undersökning som gjordes i Ryssland.
- Ja, den som tydligt visar att ju större brandbekämpande insatser
som förekommer, desto allvarligare och mer förödande blir brän-
derna. Utan brandkår små konsekvenser, med brandkår stora.
- Varför avvecklades då inte brandvärnet i Torekov?
- Medellängden hos personalen i Torekov översteg den som till-
kom meningsmotståndarnas i Båstad. Statistiken hade segrat över
statistiken, min käre dr.Watson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback