Korparna på Kallskärslid. Akt XLII. Ytterligheternas symbolik.

Korparna på Kallskärslid. Akt XLII. Ytterligheternas symbolik.


Bild: Asaguden Oden med korparna Hugin och Munin
(Teckning av Otto-Henrik Wallgren)

Korparna på Kallskärslid. 2006-02-14

Akt XLII.

Ytterligheterna symbolik.

-Lugin och Lugar, vad vet ni om vårt rykte som korpar?
- Skulle tro, Gunin och Lugin, att det är ytterst varierande,
beroende på var i världen vi befinner oss.
- Ja, Lugar och Gunin, vårt symbolvärde växlar verkligen inom
ytterligheternas gränser, från liv till död, från ljus till mörker,
från klokhet till dåraktighet, från trygghet till oro.
- Låt oss titta på vår symbolik i lite kronologisk ordning och
med lite systematik.
- Var börjar vi? I och med skapelsen eller efter syndafallet?
- Vårt rykte kan verkligen bli bra eller dåligt, beroende på var
och när vi börjar redovisningen.
- Nåja, nu skall vi försöka vara objektiva, inget medvetet förtiga
eller okritiskt framhäva.
- Självklart, vi är ju inte politiker i vanlig mening.
Endast bevakare och budbärare.
- Oavsett budskapets innebörd och konsekvenser.
- I äldre religioner där solen dyrkades, representerade vi verkligen
ytterligheter som långt liv, men även en dödssymbol, illvilja och
välvillighet, visdom och krigisk förödelse.
- I andra religioner åskådliggjorde vi fruktbarheten och var ofta
hedersgäster på bröllop.
- I Kina representerar vi makt.
- I den kristna traditionen är vi rena synden.
- När duvorna Pax och Paxe kommer hit, får de blir de symboler
för motsatsen, den oskyldiga själen.
- I Greklande kan vi glädjas åt långt liv som solgudens budbärare.
- Men i Egypten är det förstörelse och illvilja som belastar vårt
rykte.
- Taskigast ligger vi nog till inom alkemin, där vi tillsammans
med dödsskallar och gravar blir sinnebilden för svärtande och förkrosselse – nigredo.
- Noa hade naturligtvis, för att börja någonstans, korpar med på
arken.
- Just det, Noa sände ut en korp som spanare. Vi fick därefter
representera kringvandrandet.
- Men irrandet och letandet efter lämpligt landstigningsplats
belastade oss med epitetet oro.
- I paradiset, hos Adam och Eva, och vid syndafallet bodde vi i,
och representerade vetandet i Kunskapens träd, vars frukt Eva
plockade och så olyckligt åt av.
- Vi har också varit metaforer för ensamheten i form av attribut
till antal eremiter, exv. Paulus och Vincent.
- Vår slughet och misstolkade ambivalens gjorde oss till ikoner
för dessa egenskaper inom den kanadensiska stammen av tsimshia-
indianer.
- Låt oss se på någonting positivt. I germansk och nordisk asalära
finns guden Oden och på hans axlar de båda korparna Hugin och
Munin, representerande tanken och minnet.
- De flög överallt och rapporterade allt de sett.
- Låt oss tillfälligt stanna upp här, för det är faktiskt från Hugin
och Munin vi har våra gener.
- Det är så långt tillbaka i vår släktforskning som vi befinner oss
just nu. I asagudarnas tid och rum. Folkets vikingatid, 800-talet.
- Vi återkommer om släktforskningen framöver.
- Även med en del vulgära ordspråk och uttryck som oskyldigt
drabbat oss, samt olika typer av öknanm.
- Du menar som ”olyckskorpar” och ”korpgluggar”?
- Ja. Även typen ”Korpen stjäl fritt, men duvan får skulden”.
- Slutligen även en del synonymer till ordet korp.
- Det finns slagkraft i det ordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback