Korparna på Kallskärslid.Akt 179. I Amsterdams glädjekvarter.

Korparna på Kallskärslid.Akt 179. I Amsterdams glädjekvarter.


Bilder: Foton tagna av Lugar, vid besök i Amsterdam, november 2006.
Rembrands ”Nattvakten” på Rijksmuseet och i Rembrandtsplein samt
gatumiljöer med neonljus och sopor.

Akt 179 2006-12-05

I Amsterdams glädjekvarter.

- Gunin, har du träffat Lugar?
- Nej, Lugin. Han slog följe med en flock flyttfåglar på väg söderut,
för snart en månad sedan. Syftet var att lättsamt komma till Belgien
och Bryssel, kanske ända till Strassburg, för medverkan i en demon-
stration, vid EU-parlamentet, mot nätfångst av fåglar. Vi nämnde ju
om detta i akt 46 (LXVI 22/3) och akt 157 (26/10). Hoppas de når
framgång med informationen om riskerna för en tyst EU-vår.
- I så fall vet Lugar ingenting om detta. Han är hemkommen, efter
att ha varit bortkommen. Han kom inte längre än till Holland. Bort-
kollrad. Förmodligen är han orgieberoende och lider av pannkaks-
abstinens. Kanske dags för avgiftning igen.
- Jag tror du är felinformerad eller mytoman. Möjligen har du miss-
tolkat hans bilder. Jag skall själv tala med Lugar. Men ge mig gärna
lite med detaljinformation. Hur var hans kost och logi?
- Förmodligen flaxade han runt i Amsterdams rödlysande glädjekvar-
ter och levde på sopor utsatta på gatorna för avhämtning. Framför
allt rester från pannkaksrestaurangerna. Sovit säger han sig ha gjort i
någon buske eller träd, under beskydd av ett kompani nattvakter.
- Menar han nattskärror eller vaktlar?
- Nej, folkets nattvakter, under befäl av kapten Frans Banning Corcq
och löjtnant Willem van Ruijtenburch.
- Jaha, du menar Rembrandts ”Nattvakten”, som blivit förbronsligad
bland buskarna på Rembrandt Plein. Då måste han ha känt sig trygg.
- Jag tror han ljuger. Han har förmodligen tillbringat nätterna i ”Red-light districts”. Jag tyckte han luktade marijuana i hela fjäderskruden. Han vill jag skall tro på pannkaksrester. Banalt.

Vi har placerat vår blogg i href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>
Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback