Korparna på Kallskärslid. Akt 126. När någon gjort en resa ...

Korparna på Kallskärslid. Akt 126. När någon gjort en resa ...


Bilder: Från ett nordvästskånskt Skottland.
1. Resterna från stenkrossen vid Dagshög, söder om Torekov.
2. Rester från utlastningspiren vid Skaudd, Dagshög.
3. Näckrosor i gamla laxodlingsdammen vid Dagshög.
4. Highland Cattle, naturreservatet söder om Torekov.
(Foto: Gunin augusti 2006)

Akt 126 2006-08-19

När någon gjort en resa ...

- Lugar, välkommen hem till Hallands Väderö. Hur var släktforsk-
ningsturen till Skottland?
- Lugin, tackar som fåglar. Helt fantastisk.
- Som du naturligtvis minns, var Gunin där förra året. Jag har lånat
några bilder av honom. Jag håller över texten och du skall tala om
var de är tagna.
- Ok, starta testen din misstänksamme och tvivlande broder.
- Bild 1. Kan det vara Urquart Castle vid Loch Ness?
- Kanske troligare Tantallon Castle vid East Lothian eller möjligen
Kilchurn Castle vid Loch Awe i Agryll.
- Bild 2 då?
- Det är vid Banffkusten nära Pennan.
- Bild 3, kan det vara drottning Victorias näckrosdamm i Balmoral?
- Nej, måste vara någonstans på Sky och bild 4 från Altnahara högt
upp i Högländerna.
- Jag förstår att du driver med mig. Du insåg omedelbart att alla fyra
bilderna är från trakten söder om Torekov.
- Helt klart. Hade det inte varit för släktforskningen kunde jag lika
väl uppskattat naturen här hemma.
- Bara släktforskning?
- Du, jag säger tills vidare bara whisky, massor av whisky.
- Då tar vi resten när du blivit vit, min svarte broder.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback