Korparna på Kallskärslid. Akt 122. Att lida sotdöden?

Korparna på Kallskärslid. Akt 122. Att lida sotdöden?


Bild: 1. Kobåten under storhetstidens kraftdagar
2. I storm och högvatten for den illa. Tärnan i bakgrunden.
3. -5. Kobåten upplagd under Skjulabacken
6. Vesta transporterar kvigor
7. Neptun transporterar ollonsvin direkt på kölsvinet
Anm: 1, 6 och 7 ur Renck, se nedan, 2. ? 5. detaljer ur olika vykort.

Akt 122 2006-08-05

Att lida sotdöden?

- Pax, välkommen. Hej Gunin. Ursäkta att jag dåsade. Men värmenär tryckande här i tryckeriet. Vad hände under er inflygning?
- Login, Pax har klart för mig deklarerat varför hans deklination helt
Deccade. Det är ok. Berätta nu om Kobåten.
- Det får bli högst summariskt. Men tack för förtroendet.
- Lite ledtrådar, så kan kanske jag och Paxe själva forska vidare.
- Låter bra. Men forskning är krävande. Betesdjur har funnits på Ön
under överskådlig tid, vad vi funnit i gamla skrifter. Dels för betet,
när gårdarna låg tätt med små arealer i Torekov, del för, framför allt
i modern tid, det öppna landskapets skull. Före 1900-talet seglade
bönderna själv ut sina djur i små fiskebåtar. I början på 1900-talet
inköptes en gemensam båt, den i folkmun omtalade ?Kobåten?.
Under många årtionden seglades den med en last av 10-12 djur.
Den försågs aldrig med egen motor. In på 1940-talet började den
bogseras av någon av de då motorförsedda Väderöbåtarna, exv.
Neptun eller Tärnan. In på 1950-talet ersattes de öppna små
Väderöbåtarna med däckade fisketrålare som Fylgia, Vesta, Britta,
Wasa och Väderön. Nu kunde djuren åka som folk, på däcket.
Vanligtvis ombord på Vesta. Så åker djuren än idag, fast nu återstår
endast en av de däckade fiskebåtarna, nämligen Nanny.
- Men "Kobåtens öde"?
- Sorgelikt, sorgelikt. Eftersom den nyttjades enbart vid ett fåtal till-
fällen under vår och höst, låg den och for illa i hamnen. Sedan ham-
nade den under Skjulabacken. Där låg den och än mer upplevde sot-
döden. Blev påmålad "TILL SALU" och försvann som några kubik-
meter ved.
- Ursäkta att jag släppte en tår.
- Vill du veta mer kan du läsa om Kobåten och alla Väderöbåtarna i
"Torekovbornas Väderötrafik" av Olle Renck (1993).
ISBN 91-7266-126-7 Den finns i vårt bibliotek vid Pinus den Höge.
- Sotdöden? Är Kobåtens öde signifikant för en båts naturliga död
och undergång.
- För båtar, under träbåtseran och i hamnar av Torekovs storlek, var
det nog så. De blev för eller senare kaffeved. Det var få båtar förun-
nade att lida hjältemodiga skeppsbrott, gå till botten med manskap
och allt.
- Hjältemodiga?
- För livräddarna. Gå med i SSRS.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback