Korparna på Kallskärslid. Akt LXXXII. Baksmälla - eller eftertankens kranka blekhet.

Korparna på Kallskärslid. Akt LXXXII. Baksmälla - eller eftertankens kranka blekhet.


Bilder: Hembränneridel i vinterskrud (Bild: Gunin 2006)

Akt LXXXII 2006-04-30

Baksmälla – eller eftertankens kranka blekhet

- Lugin, mina djupast kända ursäkter till dig.
- Vafalls Gunin, övar du likväl inför ett 1:a majtal?
- Vanligtvis inte. Det var gårdagens dom mot dig. Delirium.
Förmodligen var det en banal baksmälla, grundad på brist på
elementär insiktsfullhet.
- Vad säger du, var du bakfull i går?
- Nej. Du vet att jag är en renlevnadsfågel. Det gällde dig och
episoden med vindamejeannerna. Då du hamnade med tarsen upp
och huvudet ner.
- Du, storpavan var tom, så tom en tompava kan vara. Räckte var-
ken till en hela, halva eller ters. Enbart ångor från fikonresterna.
- Ursäkta igen. Jag sade tars, inte ters.
- Vart vill du komma med ditt spontant välgenomtänkta fjäsk?
- Enbart goda råd. Via Logut från amerikanska Veterans Affairs
Hospital.
- Några andra råd än de gamla vanliga, att varva rusdrycker med
annan vätska, vatten eller juice, och vara ordentligt mätt?
- Ja. Mörka sorter ger hårdare baksmällor än ljusa. Drick hellre
ljus vodka än konjak.
- Du vet att min enda passion i den vägen är min egen ”skogsstjär-
nan”, och den är lika vit och klar som oskulden.
- Men om kvällen blir våt, skall du veta att din mentala välbalans
betyder mer än den faktiska alkoholkonsumtionen vid en baksmälla.
Dina ofta återkommande skuldkänslor för hembränningen kan bidra-
ga till att ge dig en baksmälla av oanad dignitet.
- Du pratar som en sann företrädare för Systembolaget. Jag skall
kolla med Anitra Steen. Hon bör vara expert på skuldkänslor.
- Ett bra tips kan du få. Ur din restprodukt, fikongeggan, bör du för-
söka utvinna fikonkaktusextrakt. Men säkrare är att frossa i B-vita-
miner.
- Inga problem. Jag käkar dagligen fiskrester, ett och annan ägg samt
i värsta fall kan jag spara lite av jästen. Tack för råden.
- För all del. Vad gör man inte för familjehälsan.
- Nu kan jag med tillförsikt fira en värdig valborgsmässoafton.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback