Sagan om Korparna på Kallskärslid

Här börjar berättelsen om korparna på Kallskärslid.

Kallskärslid är högsta punkten på naturreservatet Hallands
Väderö, som tillhör Skåne och ligger i Kattegatt, 3 km utanför
Torekov, längst ut på Bjärehalvön.


Vilka korparna är
och vad de sysslar med framgår av sagans
Akt I.

Tanken är att korparna med viss regelbundenhet - eller
oregelbundenhet - skall berätta om sina upplevelser.

Här och nu börjar sagan.

Akt I.

Mitt namn är Gunin.
Jag är korp, Corvus corax om man vill vara förnäm.
Jag har en äldre bror som heter Lugar (mina föräldrar parade sig i en
gammal kajuta vid Horsakistan, söder om Torekov) och en yngre bror
som heter Lugin. Jag och Lugar har var sin tvillingsyster. De heter Sugin
och Sugur. Vårbruset var speciellt njutbart när Sugur och Lugar kläcktes
till världen.

Vi är födda och uppvuxna på Hallands Väderö ? naturreservatet i Kattegatt,
utanför Torekov, ytterst på Bjärehalvön i NV Skåne.
Vi kläcktes i ett bo, i tallen Pinus den HögeKallskärslid, Väderöns högsta
punkt, med fin utsikt mot fastlandet och över Torekov.

Vi har gener efter asaguden Odins korpar, Hugin och Munin, när det gäller
att se, höra, minnas och tänka - att veta.
Vi har ett bra nätverk via våra kusiner på Kullaberg, Stenshuvud och vid
Hovs  Hallar.

Vi har således koll på allt från kust till kust.
Jag har en farbroder, som skriver in och lagrar allt på en dator.
Han heter Login.

Vi har också goda relationer till våra många familjesläktingar ? kråkor, skator,
råkor, kajor, nötskrikor, nötkråkor och lavskrikor. Det vi inte ser och vet är inte
värt vetande.Vår familj har därtill 87 arter utomlands, världen över.  

Med mycket skogsmus i min ungfågelskost fick jag en välutvecklad talamus.
Jag är mer förutseende än vilken homo patiens det än vara må.

En av mina kusiner, Fugin, är född och uppvuxen i en inplanterad contortatall vid
Kullamannens näsa. På sitt visitkort har han skrivit: ?men internationella rötter?.
Kan undras vad han hade skrivit, om han som kusin Punin från Stenshuvud,
varit född i en martallstopp. ?En brinnande begåvning? kanske.

Nog om detta ? t.v. Min och släktens livsmening är ju att rapportera.
Informera om människornas lycka och elände.
Förhoppningsvis skall jag med min lyckopryl, en talisman, kunna hjälpa en
och annan till rätta. Få till en bättre tingens ordning.

I morgon skall jag flyga en tur över Torekov
och lyssna av stämningen där.

Om vilket Akt II kommer att handlar om.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback